Så länge vi båda andas

Författare: Stephanie Meyer

Att vara oåterkalleligt förälskad i en vampyr är som en fantasi och en mardröm i en allt farligare verklighet. Bella slits mellan sin intensiva passion för Edward och en djup vänskap med Jacob. Året som gått har varit minst sagt omtumlande och fullt av längtan, saknad och förtvivlan. Valet att ansluta till en mörk och förförisk värld av odödlighet eller att fortsätta ett mänskligt liv har blivit den tunna tråd som vampyrernas och varulvarnas öde hänger på. Bellas val sätter igång en kedja av händelser som kommer att få oanade och förödande konsekvenser för alla inblandade.

Jadå den sista boken i Twilight-serien, vad ska man säga? Jag gillar den bättre än de andra böckerna och det är nog den enda bok som jag läst flera gånger. Jag gillar serien bäst på engelska men jag tycker även om den på svenska. Det blir ofta lite velande i långa böcker, vilket det man märker här. Det hela planeringen av den stora ”fighten” blir lite väl utdragen.

Jag gillar att boken är indelad i tre delar och att man får se det ur tre olika perspektiv (en människas, en varulvs och en vampyrs) fast när jag läste boken första gången blev Jacobs del lite tråkig. Varulvarna är ju förstås viktiga och jag insåg ju ganska snabbt att jag inte ville läsa om den perioden ur Bellas synvinkel eftersom hon spenderar det mesta av den tiden i en soffa eller liknande. Till skillnad från de andra tre böckerna (om jag kunde drömma, när jag hör din röst och ljudet av ditt hjärta) så är det mer utav familjeproblem än från någon utomstående, det gör också boken lite sämre. Språket är lätt att förstå men jag gillar inte översättningen i böckerna, vilket jag sällan gör!

Jag vet inte om boken har något speciellt budskap, men det skulle väl vara kärleken övervinner allt. Detta kommer jag fram till genom att tänka på hur svårt Bella och Edward har det så lyckas de alltid komma förbi det.

Filmerna är ju sådana filmer man måste se även om man nödvändigtvis gillar dem. Men av filmerna är nog min favorit den senaste (Breaking dawn part I), det blir ofta så när man gör två filmer av en bok att man får med mycket mer av bokens ”själ”.

Jag rekommenderar denna bok till sådana som gillar detta med ”förbjuden kärlek” och tjej faller för mystisk kille. Jag skulle placera just denna bok för personer som åtminstone är över 14 år, därför att det är så pass grova scener i den!

Köp den på bokus eller adlibris!

Betyg: 4.5/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback