THE HUNGER GAMES

Författare: Suzanne Collins

Katniss Everdeen är 16 år och bor i Panem, en plats som tidigare var känt som Nordamerika. Panem består av the Capitol (huvudstaden) som omges av 12 distrikt, förut var det 13 men de gjorde uppror och Panem förstörde det distriktet. Varje år anordnar the Capitol "the hunger games" där en flicka och en pojke mellan åldrarna 12-18 år från varje distrikt får åka till the Capitol och tävla mot varandra. Den som vinner är den som överlever, d.v.s. spelet går ut på att man ska döda varandra. Katniss lillasyster Prim blir vald till att delta i spelen, men det tillåter inte Katniss som anmäler sig frivilligt till att delta. Pojken som blir uttagen är Peeta Mellark och mellan dessa två uppstår någon sorts romantisk vänskap. Båda hatar the Capitol och vill bevisa att de inte äger dem.

Denna boken är sjukt bra, jag berättar och tipsar om den till alla mina vänner. Den är lätt och komma in i den även om det utspelar sig under en annan livstid. Det jag undrar över är vart resten av världen har tagit vägen, är vi utdöda eller något(?), för vi kan ju inte bara ha sett på när det här hände, eller?
Jag läste den under ett projekt i engelskan vilket gjorde att jag fick läsa på mina engelskalektioner och det är ju bara ett stort plus.
Suzanne är smart när hon avslutar boken för allt man tänker är JAG VILL HA MEEER! Den är spännande och den sätter igång hjärnan. Min lärare sa att hon tyckte att den andra boken var nästan mer spännande, det vill jag säga att det är inte lite!

Boken finns på svenska och filmatiseringen kommer ut 23 mars 2012! (trailer:http://www.youtube.com/watch?v=p-5ANq4sAL0)

Betyg: 5/5 HELT KLART!!

Köp den här!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback